היהלום הטבעי, המכונה לא אחת “יצירת המופת של הטבע”, נוצר במשך מיליארדי שנים במעמקי האדמה תחת לחצים וחום אדירים. הזוהר והיופי שלו מוערכים בכל העולם והופכים אותו לחומר גלם מבוקש מאוד בתחום התכשיטנות ובכלל. מהרגע שהוא נוצר באדמה ועד שהוא מגיע לידיו של התכשיטן, עובר היהלום הטבעי לא מעט, אך עדיין שומר על הזוהר הכל כך מיוחד שלו, שממנו קשה להתעלם. היהלום הטבעי מסמל לא רק עוצמה ויופי מרהיבים, אלא הוא גם תופס מקום של כבוד בתרבויות ובמסורות ברחבי העולם כולו. מתעניינים ביהלומים ורוצים לדעת עוד קצת על היהלום הטבעי? כדאי שתמשיכו לקרוא.

מה ההבדל בין יהלום מעבדה ליהלום טבעי?

יש שלושה הבדלים בולטים בין יהלום טבעי ליהלום מעבדה, שחשוב להביא בחשבון כאשר בוחנים אחת משתי האפשרויות האלה:

  1. תהליך היווצרות היהלום – ההבדל המהותי ביותר בין יהלום טבעי ליהלום מעבדה טמון במקורם. יהלומים טבעיים נוצרים עמוק בתוך מעטפת כדור הארץ, בתנאים קיצוניים של לחץ וטמפרטורה לאורך מיליארדי שנים. תהליך ארוך ומורכב זה הופך אותם לנדירים יותר, בעלי יוקרה ולבעלי מאפיינים הייחודיים אך ורק להם. לעומת זאת, יהלומי מעבדה נוצרים בטווח זמן קצר בהרבה, תוך שימוש בתהליכים טכנולוגיים כמו High Pressure High Temperature (HPHT) או כימיקלים באדים (CVD) המשכפלים את התנאים שבהם נוצרים יהלומים באופן טבעי. בעוד ששני סוגי היהלומים זהים מבחינה כימית ופיזית, המקור שלהם שונה מהותית.
  2. עלות ונגישות – העלות והנגישות של יהלומים טבעיים לעומת יהלומי מעבדה הם הבדל בולט נוסף. יהלומים טבעיים, בשל נדירותם, איכותם והעבודה והמשאבים הרבים הנדרשים לכרייה ולעיבודם, מגיעים בדרך כלל עם תג מחיר גבוה יותר. יהלומי מעבדה, לעומת זאת, בדרך כלל זולים יותר בשל היעילות של תהליך הייצור שלהם והיעדר הוצאות כרייה.

איך בודקים יהלום?

בדיקת היהלום יכולה לקבוע את מידת האותנטיות והאיכות שלו והיא כרוכה בשילוב של טכניקות וכלים שונים, שעוזרים להעריך את מאפייניו ותכונותיו:

  1. בדיקה חזותית בזכוכית מגדלת עוזרת לזהות פגמים ומאפיינים טבעיים שונים, שיכולים להצביע אם מקורו של היהלום טבעי או לא.
  2. תחת אור אולטרה סגול חלק מהיהלומים יפלטו כמעין זוהר רך, בדרך כלל בצבע כחול, אך יכול להיות גם בצבעים אחרים.
  3. מבחן המים הוא בדיקה פשוטה שכל אחד יכול לבצע. יש לזרוק את האבן לכוס מים, ואם מדובר ביהלום אמיתי, בשל הצפיפות הגבוהה בו, הוא ישקע לתחתית. יהלומים מזויפים רבים עשויים מחומרים בעלי צפיפות נמוכה יותר והם יצופו או לא ישקעו באותה המהירות.
  4. להערכה סופית ומדויקת, יש לקחת את היהלום לגמולוג מוסמך שיכול לבצע הערכה מקצועית. איש מקצוע זה עורך בדיקות שונות, כולל שימוש בציוד מיוחד למדידת מקדם השבירה של היהלום, החיתוכים שלו, הצבע, הניקיון ומשקלו.

איך מזהים יהלום אמיתי?

גמולוג מקצועי מזהה יהלום אמיתי באמצעות שילוב של שיטות בדיקה מתקדמות, ציוד מיוחד ומומחיות של שנים בבחינת הניואנסים העדינים המבדילים בין יהלומים מקוריים לבין כאלה מזויפים או שנוצרו בתנאי מעבדה. זכוכית מגדלת מיוחדת היא הכלי העיקרי שלו, המאפשרת בדיקה מפורטת של פני היהלום והמבנה הפנימי שלו. נוסף לזכוכית מגדלת, שימוש במיקרוסקופ המגדיל את הנראה לעין כדי להתבונן מקרוב עוד יותר על המאפיינים הפנימיים וכדי לאתר כיתוב לייזר,  שנמצא לעיתים קרובות על יהלומים מאושרים הוא אמצעי נוסף.

מעבר לבדיקה החזותית, גמולוגים משתמשים במכשירים מיוחדים לבדיקת תכונות פיזיקליות ואופטיות המעידות על האותנטיות של יהלום. השימוש בבדיקה של מוליכות תרמית, למשל, עוזר לזהות יהלום טבעי, מכיוון שליהלומים יש מוליכות תרמית גבוהה. כלי מתקדם נוסף הוא כזה המודד את מקדם השבירה של היהלום, מאפיין ייחודי המשתנה בין יהלומים טבעיים לחומרים אחרים. אפשר להשתמש בספקטרוסקופיה גם כדי לנתח את האור שנבלע ביהלום, לחשוף מידע על הרכבו ואם הוא טופל בדרך כלשהי. לזיהוי הסופי והמדויק ביותר, אפשר לפנות לאישור מעבדה ממוסדות מוערכים כמו המכון הגמולוגי של אמריקה, הכולל ניתוח מקיף של מאפייני היהלום, כולל חיתוך, צבע, ניקיון ומשקל הקראט שלו.

מחירי יהלום

נכון להיום, אפשר למצוא יהלומים בהזדמנות, שמחיריהם נמצאים וצפויים להימצא בנקודה נמוכה יחסית בטווח של 4-3 השנים הקרובות. המחיר הנמוך הזה נקבע על רקע גורמים המעידים על עליית ערך צפויה בעתיד, מה שהופך את הזמן הנוכחי למועד מתאים להשקעה. הינה כמה סיבות שבגינן המחירים יעלו:

מחסור בייצור

אחת הסיבות העיקריות מאחורי עליית המחירים הצפויה בעתיד היא הירידה הניכרת בייצור, בעיקר אצל אחת מיצרניות היהלומים הגדולות ביותר, הודו, שבה בעיות במפעלים הובילו לעצירה בייצור.

אדמה מוציאה פחות יהלומים ופחות כרייה

המחסור הטבעי של יהלומים הולך והופך בולט יותר, כאשר כדור הארץ מניב פחות יהלומים, ופעילות הכרייה פוחתת.

קרטל העולמי

קרטל העולמי, הכולל הכוונת המחירים כלפי מטה כדי ליצור מחסור בשוק. כל אלה יחד יובילו בסופו של דבר בעתיד לעליית מחירים, מה שהופך את הרגע הנוכחי למתאים להשקעה ביהלומים טבעיים.

אז מה כדאי לקנות: יהלום טבעי או יהלום מעבדה?

ההחלטה אם לרכוש יהלום טבעי או יהלום מעבדה תלויה בתקציב ובמטרה שלשמה נרכש היהלום. אם היותו נדיר מאוד, יוקרתי ובעל משמעות היסטורית ארוכת שנים הם פרמטרים שחשובים לכם ביהלום, יהלום טבעי יהיה הבחירה הנכונה לכם. לעומת זאת, אם תקציב הוא מה שמניע אתכם, יהלום מעבדה יהיה הבחירה הטובה. בסופו של דבר, הבחירה בין יהלום טבעי ליהלום מעבדתי צריכה להתאים לאמונות האישיות, לשיקולים הכספיים ולערך הסמלי המיוחס למקור היהלום.

סיכום

יהלומים הם סמל לסטטוס, הם מייצגים יופי ויוקרה. מאחוריהם עומדת היסטוריה ארוכת שנים והם ידועים באיכות הגבוהה מאוד שלהם. בעוד שמחירם של היהלומים הטבעיים גבוה, מחיר יהלומי המעבדה בהחלט נגיש, ועם זאת, ובדיוק בתקופה הנוכחית של היום, יש הזדמנות לרכוש יהלומים טבעיים במחירים מצוינים, בשל ירידה במחיר שצפויה להיות כזו בתקופה הקרובה עד לעלייה עתידית.