ארבעת הפרמטרים החשובים להערכת שווי היהלום

ארבעת הפרמטרים העיקריים אותם נהוג לבדוק על מנת להעריך שווי של יהלומים הינם:

משקל (Carat), צבע (Color), ניקיון (Clarity) וחיתוך (Cut).

נהוג לכנות את פרמטרים אלו בקיצור: The 4 C’s

לרוב, אדם לא מיומן אשר לא עוסק באחד ממקצועות ענפי היהלום, יוכל להבחין ולמצוא הבדלים בשני פרמטרים מתוך הארבעה: משקל היהלום (דבר אשר עשוי להשפיע על הקוטר שלו) וצבע היהלום (נעשה עי השוואה בין יהלומים). שני הפרמטרים האחרים: ניקיון וחיתוך, הינם מורכבים יותר וקשים יותר לאבחנה ודורשים הכוונה והדרכה וכן שימוש בציוד עזר על מנת לאבחנם.

כמובן שישנם פרמטרים נוספים המשפיעים על ערכו ויופיו של היהלום, כמו: הסימטריה של משטחי היהלום, רמת הצחצוח, מצב העוקץ, עובי הרונדיסטרמת הזריחה באבן ועודאך הארבעה הנל הם החשובים ביותר ואף, במקרים רבים, היחידים שנלקחים בחשבון בזמן הערכת יהלום

חשוב לדעת שהדרך הנכונה לאבחון רמת היהלום ולמעשה לחשוף את איכותו היא רק לפני שיבוצו בתכשיט כאשר הוא חשוף מכל הכיוונים והזוויות. הערכת יהלום כאשר הוא משובץ בתכשיט היא לא נכונה ולא מקצועית!

בקישורים הבאים אנו מרחיבים אודות כל אחד מארבעת הפרמטרים

1. משקל – Carat

משקלם של היהלומים נמדד בקראטים. קראט הנה יחידת משקל השווה לחמישית הגרם. 1קראט שווה ל 0.2 גרם, ו- 1 גרם שווה ל 5 קראט.
מקור השם קראט היינו במילה היוונית KARTION שפרושה גרעין חרוב. בתקופה העתיקה היה נמדד משקלו של היהלום כנגד משקלם של גרעיני החרוב.
במסחר,כשמעבדים יהלום גולמי, משתדלים לשמור על משקל מרבי תוך כדי שימת דגש על משקלים קריטיים כמו: 0.50, 0.70, 1.00, 1.50 וכן על רמת ניקיון והעבודה של היהלום.
מחיר היהלום במסחר הנו מחיר לקראט, זאת אומרת, במידה ואבן עולה 2000 דולר לקראט והיא שוקלת 1.50 קראט, מחירה יהיה 3000 דולר. חלקי הקראט נקראים במסחר-נקודות, ז”א אבן שמשקלה 0.10 קראט, שמקלה גם 10 נקודות.

2. צבע – Color

הצבע ביהלום מתחלק לשני פרמטרים:

  • הזריחה (Fluorescence)
  • צבע הגוף (Body Color)

החלק המשמעותי יותר הינו החלק של צבע הגוף, לא תהיה השפעה רבע על מראה היהלום וכן על מחירו של היהלום. למעשה מודדים ביהלום את כמות הרוויה של קרני האור באבן. לרוב, אנו מדרגים את היהלומים בצבעים מהאות D(הצבע הטוב היותר), ועד לאות Z(הצבע הנמוך ביותר) והמחיר של היהלום יושפע בהתאם מהצבע. צבעים נמוכים יותר מהצבע Z יקראו צבעי FANCY והם יהיו יותר יקרים מהצבעים שבין D ל Z, מפני שהם נדירים ונדרשים יותר.

זריחה (Fluorescence)

זריחה היא פליטת אנרגיה בעת חשיפת היהלום לקרני אור אולטרה סגוליות. הזריחה נפסקת כשהקרינה נפסקת. אנו נשאף לבדוק ביהלום אם יש זריחה, מהי עוצמת הזריחה ואיזה גוון יש לזריחה.
לא כל היהלומים זורחים (רק 50% בערך).אם האבן לא זורחת הדבר לא מעיד שזהו אינו יהלום, אך אם האבן זורחת האבן הנה יהלום בוודאות. בדרך כלל הזריחה תהייה בגוון כחול-סגול, אך ישנם גווני זריחה נוספים כמו ירוק, צהוב ועוד.
ישנם ארבע דרגות זריחה מקובלות:

  • ללא (None)
  • מעט (Faint)
  • בינוני (Medium)
  • חזק (Strong)

צבע הגוף(Body Color)

נגרם כתוצאה מספיגה סלקטיבית של קרני אור ביהלום וזאת בגלל נוכחות של אטומים זרים שאינם פחמן.
אור- צורה של אנרגיה, המתקדמת בתנועה גלית, הנמדדת בהתאם לאורכי הגלים והתדירות שלהם, אנו יכולים לראות בעין בלתי מזוינת רק חלק מסוגי האור האלו, אלו שבין 400 ל- 700 ננומטר.
האור הפוגע באבן, מבלע בחלקו באבן, ואת החלק שמשתחרר ולא נבלע אנו קולטים וכך מגדירים את צבע היהלום. אבן שבולעת הרבע צבע, תשחרר פחות צבע, תראה פחות לבנה ותעלה פחות.
במסחר היהלומים נוהגים להגדיר ארבע קבוצות צבעים עיקריות. שמותיהן:

  • חסר צבע (Colorless)
  • כמעט חסר צבע (Near Colorless)
  • מעט צהבהב (Faint Yellow)
  • צהבהב עד צהוב (Very Light To Light Yellow)
  • צהוב יוקרתי (Fancy Yellow)

צבעי ה FANCY לא מגיעים רק בגוון צהוב והם כוללים צבעים כמו:
אדום, כחול, ירוק, צהוב וחום כאשר אדום נחשב לנדיר והיקר ביותר וחום נחשב לנפוץ והזול ביותר.
על נמת שהם יוגדרו כצבעי FANCY צריך להיות באבנים אלו חיות וחוזק של הצבע המדובר, וכן הצבע צריך להראות מהחלק של הכתר(מלמעלה).

3. ניקיון – Clarity

ממקם את היהלום בטבלת דירוג הניקיון מהטוב ביותר – Flawless (יהלום חסר פגמים חיצוניים ופנימיים), ועד ל – Imperfect (יהלום בעל פגמים פנימיים וחיצוניים ברורים לעין). יש לשים לב שגם הפגמים הפנימיים וגם החיצוניים נלקחים בחשבון בהערכת דרגת ניקיון היהלום, והגורמים שקובעים דרגת הניקיון הם: גודל הפגם, מיקום הפגם, מספר הפגמים, צבע הפגמים סוג בפגם וברק הפגם. פגמים פנימיים משמעותיים יותר מפגמים חיצוניים שלהם לפעמים רק מורידם ציון בטיב צחצוח ולא בדרגת ניקיון שלמה. כמובן שככל שהיהלום מתקרב לדרגת Flawless הוא יהיה יותר יקר, אך להבדיל מצבע היהלום למשל, אדם שהוא לא מיומן יתקשה לשים לב להבדלים ברמת ניקיון היהלום. חשוב להדגיש שדרגות הניקיון תקבענה רק כאשר יתקיימו כל הדרישות הבאות יחדיו:

  • המדרג הינו אדם מיומן המוסמך לדרג יהלומים
  • המדרג ישתמש באמצעי הגדלה(לופה) המגדיל פי 10, ותמיד יבחן מה נראה בהגדלה של פי 10 ומה לא נראה בהגדלה שכזו
  • הדרוג יתבצע בתנאי תאורה מתאימים
  • מצב רוחו, ערנותו ומצבו הפיזי של המדרג יהיו טובים

דוגמאות לפגמים חיצוניים: שריטות(יגרמו רק ע”י יהלום אחר), סימני אופן(נוצרים בתהליך הליטוש), סימני שריפה(חימום יתר בעת תהליך הליטוש או הצחצוח), נייף(קטע בלתי מעובד באבן מלוטשת), חריץ(חלקי חומר זעירים החסרים באבן), פאסטת יתר(משטח מליטוש נוסף באבן). דוגמאות לפגמים פנימיים: גביש(גביש של חומר בתוך היהלום), נאט(גביש של יהלום בתוך היהלום), ראש סיכה(גביש זעיר בתוך האבן), ענן(רצועות גבישים או פגמים אחרים בתוך האבן), גלץ(שבר לאורך הגרעין), זקן(שבר קטן באזור הרונדיסט). דרגות הניקיון:

(FL- (Flawless
יהלומים בדרגת ניקיון FL הנם חסרי פגמים חיצוניים או פנימיים. כאשר הם ידורגו בתנאים הנ”ל לא ימצא בהם כל פגם מכל סוג ומין שהוא.
יהלומים אלו הם נדירים יותר מיהלומים שנמצאים בדרוג נמוך יותר וגם יקרים יותר במידה רבה.
למרות היותם בדרגה הגבוהה ביותר עדיין ישנם פגמים מסוימים, הנחשבים לפחות משמעותיים, היכולים להופיע ביהלום ולא למנוע ממנו להיות בדרגת FL.

(IF-(Internally Flawless
גם יהלומים אלו הנם נדירים ויקרים עד מאוד.
ההבדל בינם לבין FL, הוא שב IF יכולים להופיע פגמים חיצוניים קלים שלא יופיעו ב FL. אלו פגמים קלים שלא תמיד ניתן לסלקם ע”י צחצוח קל.
ההבדל במחיר בין FL ל IF לא יהיה גדול ומשמעותי.

VVS1 And VVS2 –Very Very Slightly/Small Included
פגמים זעירים מאוד מאוד. פגמים שמאוד מאוד קשה לראות בהגדלה של פי 10לבן אדם מיומן.
בדרגת VVS1, הפגמים נראים רק דרך הפויליון(החלק התחתון של היהלום) או שהם קטנים ושטחיים במידה שניתן להוציאם ע”י ליטוש קל.
בדרגת VVS2, הפגמים הזעירים נראים גם דרך הכתר(החלק העליון של היהלום).

VS1 And VS2- Very Slightly/Small Included
פגמים זעירים מאוד. פגמים שמאוד קשה לראות בהגדלה של פי 10לבן אדם מיומן.
ואפשר גם להגיד שפגמים אלו הם “איך שהוא” ניתנים לראיה בהגדלה של פי 10לבן אדם מיומן.
כמובן שבדרגת VS1 יהיה קשה יותר לראות את הפגמים לעומת VS2.
גבישים קטנים, גלצים ועננים זעירים, מאוד אופייניים לדרגת ניקיון זו.

SI1 And SI2- Slightly/Small Included
פגמים זעירים. פגמים הניתנים לאבחון בצורה קלה(1SI)דרך הפויליון, עד קלה מאוד(2SI)דרך הכתר, בהגדלה של פי 10 למדרג מיומן. בחלק מדרגות הSI יהיה ניתן לראות את הפגמים ללא הגדלה.
דרגת ניקיון נוספת בקטגוריה זו היא 3SI אשר לא מוכרת בכל המכונים הגמולוגים אולם משמשת את המסחר. דרגה זו גם באה על מנת לגשר על הפער הגדול שבין דרגת 2SI לבין דרגת 1I.

I1,I2 And I3- Imperfect
אלו פגמים הניתנים לאבחון ע”י מדרג מיומן גם ללא הגדלה של פי 10.
יהלומים אלו הנם נפוצים מאוד במסחר מכיוון שהם זולים יותר וכאשר הם יגיעו ברמת צבע טובה או טובה מאוד הם יוכלו להראות מצוין, ורק בוחן מיומן יבחין בפגמיהם.

4. חיתוך – Cut

כשמדברים על רמת העבודה ביהלום, יכולים לקבל שתי משמעויות שונות. אחת היא צורת האבן המלוטשת והשנייה היא רמת הגימור והפרופורציות של האבן.
את צורת האבן המלוטשת אנו מחלקים לאבנים שהם בגימור עגול – Round Brilliant Cut, ולאבנים שהן בכל צורה אחרת Fantasy Cut.

דוגמאות לחיתוך ליהלומים בחיתוך עגול או פנטזי:

רמת גימור היהלום מתייחסת לאותם הפרטים הקטנים הנובעים מפעולתו של הלוטש באבן משפיעים על ערכו ויופיו של היהלום:

  • סימטריית המבנה הכללי של היהלום
  • סימטריית המשטחים המלוטשים ביהלום
  • טיב צחצוח משטחי היהלום
  • מצב העוקץ והרונדיסט

הפרופורציה של היהלום מתייחסת לייחס בין רוחבו של היהלום לגובהו, כאשר הפרופורציות המושלמות הן אלו שמתאימות ל- “ליטוש האידיאלי של טולקובסקי” והן למעשה משפיעות על שלושת סוגי החזרי האור ביהלום:
ברק (Brilliancy) – אור לבן החוזר לעין מפני השטח או מתוך האבן.
אש (Fire) – אור לבן הנשבר לצבעים המרכיבים אותו: כחול, צהוב אדום וכו’.
נצנוצים (Scintillation) – אור לבן החוזר כתוצאה מתזוזת מקור האור או מתזוזת האבן.

הכל על יהלומים

קטגוריות