כאשר כורים יהלומים במכרה מקבלים אותם כפי שהם, עלולים להיות בהם פגמים שונים המפחיתים את הניקיון והשימושיות שלהם – וכאן נכנסת לתמונה היכולת שלנו לטפל בהם. מהם בעצם יהלומים מטופלים, והאם כדאי לרכוש תכשיטים כאלו? לפניכם סקירה מקיפה בנושא.

מהם יהלומים מטופלים?

יהלומים מטופלים הם יהלומים שנכרו באופן טבעי במכרות אך יש להם פגמים מהותיים כמו סדקים פנימיים, בועות או כתמים, שאפשר לראות בקלות גם בעין. כדי להפוך אותם לאטרקטיביים ולשמישים בעולם התכשיטים יהלומים כאלו עוברים טיפולים שונים לשדרוג ולניקיון.

תהליך הטיפול בצבע היהלום

יש כמה סוגים שונים של טיפולים שאפשר לעשות ליהלומים כדי להפוך אותם לשמישים. הטיפול השכיח ביותר הוא שטיפה של היהלום בחומר חומצי או הרתחתו, ומילוי הסדק או השבר בכמות מזערית של סיליקון (או חומר דומה). הסיליקון מתאפיין ביכולת לשבור אור כמעט כמו יהלום, ובזכות זאת הוא מאפשר מעבר של קרני האור דרכו ושמירת הזוהר של היהלום. אם מדובר בפגם פנימי בתוך היהלום, קודחים ביהלום באמצעות קרן לייזר, שוטפים את הפגם החוצה וממלאים את החלל בסיליקון.

סוגי נפוצים של טיפולי צביעה

הטיפולים שציינו קודם לכן נועדו לניקוי היהלום, ויש גם טיפולים שנועדו לשנות את הגוון שלו. תחילה מלבינים את היהלום באמצעות חומצה, ולאחר מכן משתמשים באחת משתי שיטות:

  • צביעה בהשריה – בשיטה זו נעשית השריה של היהלום בתמיסה המכילה חומר שישנה את גוון היהלום לצבע הרצוי, למשל בור לצבע כחול, ניקל לצבע ירוק, כרום לצבע צהוב ועוד. השיטה הזו פשוטה יחסית וזולה יותר מהחלופה שלה, אך היא עמידה פחות והצבע עלול לדהות במהירות יחסית, בייחוד אם היהלום חשוף לאור שמש ישיר במשך זמן רב
  • הקרנה – חומר הצבע מוחדר לתוך היהלום באמצעות לייזר. התהליך הזה מורכב יותר מצביעה בהשריה ובדרך כלל מגוון הצבעים מצומצם יותר, אך הוא נחשב בטוח יותר ועמיד יותר לאורך זמן

יהלום ללא טיפול לעומת יהלום מטופל

יהלומים מטופלים הם יהלומים לכל דבר, וקשה מאוד לזהותם בלי המכשירים המתאימים לבדיקה. עם זאת, יש כמה עניינים שכדאי להביא בחשבון כאשר בוחרים לרכוש תכשיטים שיש בהם יהלומים מטופלים:

איכות ומחיר

אפשר לרכוש יהלומים מטופלים שנראים זהים לחלוטין ליהלומים טבעיים, בחיסכון שעשוי להגיע ל-50% מערך היהלום. החיסכון בעלות מאפשר לכם לקנות יהלום גדול יותר, בוהק יותר ולבן יותר ממה שהייתם יכולים לקבל באותו הסכום אם הייתם בוחרים יהלום שאינו מטופל. היהלומים מרהיבים מאוד אך עלולים לאבד חלק מיופיים עם הזמן, למשל אם מילוי הסיליקון בורח החוצה או בחשיפה של היהלום לחום גבוה או לחומרים חומציים. יהלומים מטופלים הכוללים חומרים חיצוניים כמו סיליקון עלולים ליצור תחושה של חיקוי או של יהלום איכותי ויוקרתי פחות מיהלום שאינו מטופל, אך לא תמיד בצדק.

אישורים ותקנים

כמובן, הטיפול ביהלומים חייב להיעשות לפי התקנים הנדרשים ובמקומות מוסמכים בלבד, למשל מכון הגמולוגיה האמריקאי (GIA), מעבדות EGL ומעבדות נוספות שיש להן תקן בין לאומי. חשוב לוודא שאתם מקבלים תעודה מקורית ואותנטית כשאתם רוכשים תכשיטי יהלומים, ובפרט יהלומים מטופלים – מוזמנים ליצור איתנו קשר כדי שנוכל לספק לכם את המידע המלא בנושא ולהבין איך אתם יכולים לדעת שאתם מקבלים יהלומים מטופלים באיכות הכי גבוהה שיש.

אמינות הספק

ספק המוכר יהלומים מטופלים חייב לציין זאת ללקוח באופן מפורש כדי לשמור על אמינות. כמו שכבר אמרנו, יהלומים מטופלים הם יהלומים אמיתיים לכל דבר, אך עדיין חשוב להיות כנים ולציין אם היהלום עבר טיפול כדי להיות יפה כמו שהוא. כשאתם מתכננים לרכוש תכשיטי יהלומים, חשוב לבחור בספק שיהיה שקוף בדיוק כמו היהלומים שהוא מוכר – אנחנו ב-eDiamonds מבטיחים שתדעו בדיוק אילו תכשיטים שאתם מקבלים מאיתנו מכילים יהלומים מטופלים, ומתחייבים כמובן לאחריות מלאה כדי להבטיח שהם יישארו מהממים ומנצנצים לאורך השנים.

סיכום

יהלומים מטופלים הם יהלומים טבעיים שנדרשה עבודה להפיכתם למושלמים למראה. עבודה זו כוללת שטיפה בחומצה, הרתחה ולפעמים גם מילוי בחומרים אחרים כדי להחזיר את המראה השלם ואת היכולת לשבור אור כמו שמצפים מיהלום שלם. הטיפול הזה אומנם מוזיל את המחיר של היהלום, אך הוא מאפשר לכם לרכוש תכשיטים נוצצים ומושלמים במחיר משתלם, כך שגם בתקציב מוגבל תוכלו לקנות יהלום מהמם.

בחברת eDiamonds תוכלו לרכוש תכשיטים מיהלומים שאינם מטופלים וגם תכשיטים עם יהלומים מטופלים, מספקת אחריות לכל החיים ודואגת למילוי הסיליקון של היהלומים המטופלים, ומבטיחה באופן זה את שימור יופיים של כל התכשיטים. נשמח לארח אתכם לפגישת ייעוץ בלי התחייבות ולספק את המידע המקצועי המלא הדרוש כדי להבטיח רכישת יהלומים בצורה נבונה ומשתלמת.