רגע לפני שמגיע הקיץ ומתחילה עונת החתונות של 2024, זה הזמן להיערך ולהבין כמה כסף נכון ומתאים לשים בחתונה, ומה משפיע על כל זה בסופו של דבר. בין אם מדובר בחברים הכי טובים שלכם שמתחתנים או אולי דווקא בבן משפחה רחוק – לכל אחד מתאים להביא סכום כסף אחר, החלטה שמונעת ממידת הקרבה שלכם לחתן או לכלת השמחה. אם כך, כמה כסף כדאי לשים בחתונה נכון ל-2024? המדריך הבא יעשה לכם סדר בנושא ויספק לכם את כל המידע שאתם צריכים על כך. והעיקר – שיהיה במזל!

מחשבים הוצאות

כאשר בוחנים כמה כסף לתת מתנה בחתונה, חשוב להביא בחשבון את ההוצאות שלקחו על עצמם החתן והכלה כדי לארח אתכם ביום המיוחד שלהם. עלות האירוע יכולה להיות גבוהה מאוד, ולהיות מושפעת ממספר רב של אלמנטים שונים כמו השכרת האולם, הלבוש לאירוע, טבעות אירוסין, שירותי קייטרינג, התקליטן וכמובן האוכל המוגש לאורחים. הוצאות אלו משקפות לא רק את ההשקעה הכספית של הזוג, אלא גם את המאמץ והרצון שלהם לחלוק את האירוע המשמח הזה אתכם כדי שיהיה לכולם שמח. רק כשאתם מבינים ומודעים לכל מה שכרוך באירוע כמו חתונה, תדעו כמה כסף לתת לזוג הצעיר או איזו מתנה לבחור להם.

חתונה מפוארת מרמזת על השקעה גדולה המצדיקה מתנה נדיבה יותר. לעומת זאת, חתונה אינטימית או צנועה יותר אולי לא תחייב מתנה כספית בסכום גבוה מאוד, אבל עדיין כזו המכירה בהוצאה של בני הזוג על כל האלמנטים החשובים במסיבה. בסופו של דבר, המטרה היא להעניק מתנה המכבדת את ההשקעה הכלכלית והרגשית של בני הזוג, כזו שניתנת להם מכל הלב אבל גם מותאמת לנסיבות עצמן.

מתנה או צ’ק

הבחירה בין מתנה פיזית או צ’ק כמתנת חתונה תלויה לרוב בהעדפות בני הזוג ובמידת הקרבה אליכם ומערכת היחסים איתם. צ’ק מציע לזוג הטרי גמישות ואפשרות להקצות את הכסף שקיבל כראות עיניהם, בין אם לכסות חלק או את כל אירוע החתונה, בין אם לצורך מימון ירח הדבש או חלומות משותפים אחרים. מצד שני, מתנה שנבחרה בקפידה יכולה להיות בעלת ערך סנטימנטלי, המסמלת את הקשר האישי של הנותן המתנה לבני הזוג. בכל מקרה, בין אם בוחרים במתנה או בצ’יק, המפתח הוא להבטיח שכל בחירה שעושים אכן משקפת את הקרבה אל הזוג ומותאמת באופן מדויק לצרכים ולרצונות שלהם, עד כמה שאפשר לפחות.

משפחה קרובה

מידת הקרבה המשפחתית לזוג הנישא משפיעה מאוד על המתנה הכספית הניתנת בחתונה. כשמדובר בבני משפחה מהמעגל הקרוב כמו אחים, בני דודים או אחיינים, הציפייה – ולרוב גם הרצון – היא לתת בנדיבות רבה יותר, מה שמדגיש את הקשר הקרוב והעמוק. כשמדובר בהורים, לעומת זאת, השוקלים כמה כסף לתת לילדיהם המתחתנים הם אחרים לגמרי ותלויים לרוב במצב הכלכלי. הורים רבים משתתפים בכיסוי חלק ניכר מהוצאות החתונה ופחות נוטים לתת סכומי כסף נמוכים. בכל מקרה, הסכומים שנוהגים לתת למשפחה קרובה יכולים להשתנות מאוד לפי אזור, כאשר הסכום נע בין 550 ל-1,500 ש”ח אם מדובר בפריפריה לרוב, ובין 600 ל-2,000 ש”ח באזור תל אביב והמרכז.

משפחה רחוקה

ההחלטה כמה לתת לבן או לבת משפחה רחוקה היא מורכבת יותר והיא תלויה בתדירות המפגשים איתם ומהו טיב הקשר. לבני משפחה רחוקים, כמו בני דודים שאותם אתם פוגשים רק באירועים משפחתיים, סכום הכסף הנבחר צריך לשקף לרוב את רמת הקרבה, כאמור, כאשר סכום נמוך יותר מקובל לתת למי שיש לכם קשר פחות תכוף או אינטימי. זה לא מפחית מערכה של המחווה אלא מיישר קו עם המציאות ועם הרגישות הנדרשת מכם. כמובן שהדבר מושפע מהאזור עצמו, כאשר הסכומים המקובלים כמתנה למשפחה רחוקה עשויים לנוע בין 350 ל-450 ש”ח הן בצפון והן בדרום, ומעט גבוה יותר, בין 375 ל-500 ש”ח במרכז.

חברי נפש

כשמדובר בחברי נפש, החברים הכי טובים שלכם, השאלה כמה כסף לתת כמתנה היא שיקול בעל חשיבות רבה. קשר כזה הוא הרי מעבר לחברות רגילה, מה שהופך את החתונה לאירוע מרגש ומשמח מאוד. בכל מקרה, קרבה שכזו מצדיקה מתנה נדיבה יותר העולה על המינימום המקובל, בייחוד כשמדובר בחברות ארוכת שנים. הסכום המומלץ במקרים כאלה נע בין 500 ל-800 ש”ח אם זה באזור הצפון או הדרום, ומעט גבוה יותר, בין 550 ל-800 ש”ח, במרכז. השקעה מעל 1000 ש”ח נחשבת למחווה גדולה, השמורה לרוב כאשר לוקחים תפקיד משמעותי בחתונה או רוצה להביע הכרת תודה ואהבה עמוקה.

מכרים

למכרים או לחברים שאינם מהמעגל הקרוב שלכם, הסכום שייקבע תלוי במידת הקרבה שלכם אליהם. לרוב מקובל שהסכום יהיה כ-50 ש”ח מעל המינימום, עם אפשרות להכפיל את הסכום הזה, תלוי עד כמה אתם קשורים ליחיד או לזוג. כשאלו חתונות הנערכות בצפון ובדרום, הטווח המוצע נע בין 350 ל-800 ש”ח ו-350 עד 600 ש”ח בהתאמה, בעוד שבמרכז מקובל על טווח גבוה יותר, הנע בין 400 עד 800 ש”ח.

קולגות לעבודה

ההחלטה כמה לתת כמתנה כשמדובר בקולגה לעבודה היא החלטה לא פשוטה, שכן אירוע מסוג כזה נופל לא פעם בתחום האפור שבין מחויבות מקצועית לרצון טוב אישי. אומנם אינכם חולקים את הקשר העמוק והאישי האופייני לחברים קרובים או לבני משפחה, אך הרצון לשמור על יחסים ידידותיים בתוך מקום העבודה מדגיש את החשיבות של מתן מתנה שהיא מכובדת מספיק. בהקשר זה, מתנה כספית הנעה בין 350 ל-450 ש”ח היא בהחלט מתאימה, עם אפשרות לסכום שהוא מעט יותר גבוה, אם הקשר הוא קרוב ועמוק יותר.

סיכום

ההחלטה כמה כסף לתת כמתנה לזוג שמתחתן היא החלטה שמעורב בה לא מעט רגש, אך נדרשת בה גם רמה מסוימת של שכלתנות. בין אם מדובר בחבר קרוב מאוד שלכם, בקולגה לעבודה או באחות שלכם שמתחתנת עם אהוב ליבה, עליכם להתייחס למידת החיבור והקשר שלכם עם אותו זוג וכן פרמטרים נוספים, המשפיעים גם הם על הסכום, כמו היכן מתקיימת החתונה, אם זו חתונה מפוארת ומושקעת או כזו שהיא פשוטה יותר ועוד ועוד. בכל מקרה, וזה הכי חשוב, המטרה היא לשמח את החתן ואת הכלה והמתנה שאתם נותנים להם צריכים לענות בדיוק על זה.